02 June 2011

Puad Zarkashi tegur guru besar jarang turun ke sekolah

Dipetik dari Bernama

SANDAKAN: Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, menegur sikap segelintir guru besar yang jarang bertugas ketika sesi persekolahan.

Beliau berkata, sikap sedemikian mencemar nama baik guru besar lain yang berdedikasi selain menjejaskan kerjaya perguruan.
"Ia juga boleh menjejaskan pencapaian pelajar di sekolah tempat guru besar itu bertugas, dan mendapat pandangan negatif daripada masyarakat setempat," katanya ketika ditemui pemberita selepas melawat Sekolah Kebangsaan (SK) Bambangan dekat sini, hari ini.
Terdahulu, Mohd Puad melawat sekolah rendah di pulau sekitar Parlimen Batu Sapi, antaranya SK Pulau Shanghai, SK Pulau Timbang, Sk Terusan Baru dan SK Kampung Baru.

Ketika lawatan, beliau menerima aduan daripada penduduk kampung yang mendakwa guru besar sekolah di kawasan mereka jarang turun bertugas ketika sesi persekolahan.

Puad berkata, dua guru besar didapati tidak berada di sekolah yang dilawatinya, menyebabkan beliau tidak boleh melihat kerosakan blok bangunan di sekolah berkenaan.

Justeru, Jabatan Pelajaran Negeri Sabah diminta mengambil perhatian berhubung perkara itu serta melakukan lawatan mengejut bagi mengenal pasti guru besar yang tidak bertanggungjawab dalam menjalankan tugas yang diamanahkan. - BERNAMA